پرورش توت فرنگی گلخانه ای هیدروپونیک

توت فرنگی گلخانه ای

یکی از میوه های خوش طعم و خوشمزه فصل بهار، توت فرنگی است. کاشت توت فرنگی گلخانه ای در بین افرادی که گلخانه دارند بسیار محبوب و مشهور است و یکی از پردرآمدترین و پرسودترین محصولات گلخانه نیز محسوب می شود. این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین های B و C نیز هست. در واقع پرورش و کاشت توت فرنگی در گلخانه ها و در مزارع باز به روش سنتی صورت می گیرد، همچنین امکان کشت آن به صورت سیستم هیدروپونیک یا بدون خاک نیز وجود دارد و افراد به هر دو روش می توانند توت فرنگی گلخانه ای پرورش دهند.

پرورش توت فرنگی گلخانه ای هیدروپونیک

پرورش توت فرنگی گلخانه ای

پرورش توت فرنگی گلخانه ای

شرایط محیطی مناسب توت فرنگی گلخانه ای

به منظور پرورش و کشت توت فرنگی در گلخانه ها باید شرایط مناسب و ایده آل آن فراهم باشد چون توت فرنگی میوه ای بسیار حساس است و به کمترین تغییرات واکنش نشان می دهد و از بین می رود. میانگین دمای مناسب در فصل تابستان ۲۰ – ۴۰ درجه سانتی گراد و میانگین دمای مناسب در فصل زمستان ۱۰ – ۴۰ درجه سانتی گراد می باشد.

زمان مناسب برای کاشت توت فرنگی گلخانه ای

بوته های توت فرنگی را می توانید در اواخر پاییز تا اوایل بهار جا به جا کنید، پس بهترین موقع برای کاشتن توت فرنگی در همین بازه زمانی می باشد. به یاد داشته باشید که اگر توت فرنگی را در فصل پاییز کاشتید، در تابستان آینده می توانید محصول خود را برداشت کنید اما اگر گیاه را در بهار می کارید برای قوی تر شدن آن باید گل های توت فرنگی را بچینید. جوانه های این گیاه در پاییز با کوتاه تر شدن طول روز به وجود می آیند اما به خاطر سردی و برودت هوا در زمستان گل های آن در بهار شکوفا می شوند.

مناسب ترین نوع گونه و خاک برای رشد توت فرنگی

اولین و مهم ترین قدم برای کاشت و پرورش توت فرنگی در گلخانه انتخاب بهترین و سالم ترین بوته های این گیاه خوشمزه است. همان گونه که می دانید معمولا گیاهی برای کاشتن انتخاب می شود که عاری از هر نوع بیماری و عارضه ای باشد، بنابراین شما باید گیاهی را که ریشه های سالم و قوی داشته باشد را انتخاب کنید. ساده ترین راه تشخیص ریشه سالم، سفید بودن ریشه و افشان بودن آن است.

توت فرنگی ها بیشتر خاک های نرم را ترجیح می دهند پس خاک های شنی رسی برای کاشتن این گیاه بهتر است با این وجود این گیاه در خاک های دیگر نیز رشد می کند. PH مناسب برای خاک این گیاه دوست داشتنی باید بین ۵.۵ تا ۶.۵ باشد. معمولا در ارتفاع ۴۰۰ تا ۸۰۰ متری از سطح دریا توت فرنگی به خوبی رشد می‌ کند. اگر بوته های توت فرنگی بدون پوشش باشند این گیاه می تواند تا دمای ۵- درجه سانتی گراد را تحمل کند اما اگر بوته ها را با پلاستیک بپوشانید گیاه می تواند تا دمای ۱۸- درجه سانتی گراد را نیز تحمل کند.

روش کاشت توت فرنگی

در اوایل پاییز یا بهار زمین کشاورزی را شخم بزنید سپس کود های شیمیایی و حیوانی را به خوبی با خاک مخلوط کنید. در اولین سال قبل از کاشت، کود فسفر و پتاس و کمی کود اوره به خاک بدهید و بقیه کود اوره را قبل از گل دهی و بعد از برداشت محصول در دو نوبت به خاک اضافه کرده و سپس آبیاری کنید. بعد از این که خاک را برای کاشت آماده کردید برای اینکه ریشه ها بهتر در خاک بمانند و از بین نروند زمین را قبل از کشت آبیاری کنید زیرا رطوبت داشتن زمین به حفظ بهتر ریشه ها در خاک کمک می کند. هنگام کاشت برگ های پیر و زرد شده را از بوته جدا کنید، همچنین برای ریشه زایی بهتر گیاه باید ریشه ها را نیز از هم جدا کنید. یادتان باشد که چه قبل از کاشت و چه بعد از کاشت حتما زمین را آبیاری کنید زیرا اگر بوته ها را در خاک خشک بکارید ممکن است که تعدادی از آن ها خشک شوند و از بین بروند.

تکثیر توت فرنگی ها

تکثیر و زیاد شدن بوته های توت فرنگی به دو صورت جنسی و غیر جنسی صورت می گیرد.

ازدیاد جنسی گیاه: تکثیر توت فرنگی توسط بذر مخصوص ارقامی است که ساقه رونده تولید نمی کنند یا ارقامی که ساقه رونده کمی دارند. همچنین برای تولید رقم های جدید این گیاه از روش ازدیاد بذری نیز استفاده می کنند.

ازدیاد غیرجنسی گیاه: در این روش تکثیر از بوته های سالم پایه های مادری استفاده می شود، به این صورت که بوته هایی که خوب رشد کرده و سالم باقی مانده اند را بعد از خارج کردن از زمین به بوته های کوچک تر که هر کدام دارای مقداری ریشه باشند تقسیم می کنند و سپس آن ها را در محل مورد نظر نشا می کنند.

مراقبت از بوته ها بعد از کاشتن

۱- پوشاندن خاک توسط کاه یا خاک اره سبب می شود که گیاه با خاک به صورت مستقیم تماس نداشته باشد و رطوبت خاک نیز به خوبی حفظ شود.

۲- آبیاری حداقل هفته ای یک بار و به صورت جوی پشته ای انجام شود.

۳- کنترل به موقع بیماری ها، آفت ها و علف های هرز

۴- قطع کردن ساقه های رونده در زمان رشد گیاه برای جلوگیری از ضعیف شدن بوته های مادری.

توت فرنگی هیدروپونیک

توت فرنگی هیدروپونیک

یکی از کارآمدترین و جدیدترین روش های کاشت و پرورش توت فرنگی، استفاده از روش هیدروپونیک است. در این روش جدید و سرگرم کننده شما برای رشد گیاه از هیچ نوع خاکی استفاده نمی کنید بلکه از یک‌ محیط بی اثر برای چسباندن ریشه های گیاه در جای خود استفاده می کنید. از آن جایی که در این روش هیچ خاکی وجود ندارد بنابراین دیگر نیازی نیست که شما با آفات و بیماری های خاکی مبارزه و مقابله کنید. از طرف دیگر ممکن است شما فکر کنید که در این روش از مقدار آب بیشتری استفاده می کنید ولی در حقیقت در روش هیدروپونیک شما آب را به گردش در می آورید و دائم از آب شیرین برای آبیاری استفاده نمی کنید. اگر شما فضای کمی برای کشت توت فرنگی با این روش دارید به راحتی می توانید بوته ها را به صورت عمودی روی هم قرار دهید. به این صورت برداشت میوه توت فرنگی بسیار راحت تر از خم شدن برای برداشت آن از روی خاک است.